Jak učit malé děti úctě k přírodě, a přitom rozvíjet jejich zvídavost? Naše konference nabídne inspiraci, jak v mateřské škole probouzet kritické myšlení u dětí skrze environmentální témata. Ukážeme si, jak z každodenních situací vytvořit dobrodružství plné otázek, objevování a rozhodování s ohledem na přírodu a udržitelnost. Přijďte si pro nápady, jak dětem otevřít oči – i srdce – pro svět kolem nás.
8:30 – 9:00 prezence účastníků, veletrh
9:00 – 9:15 zahájení
9:15 – 10:30 úvodní přednáška
10:30 – 11:00 pozvánky a přestávka
11:00 – 12:45 workshopy
12:45 – 14:00 vegetariánský oběd*
14:00 – 15:45 workshopy
15:45 – 16:00 ukončení konference, předání osvědčení o účasti
1. Metody kritického myšlení v práci s předškolními dětmi - Kateřina Musilová
dopoledne/odpoledne
V praktickém semináři si vyzkoušíme, jak je možné funkčně a efektivně zařadit kritické myšlení do předškolního vzdělávání. V rolích dětí si na sobě vyzkoušíme různé metody kritického myšlení v konkrétním uceleném výukovém bloku. Řekneme si, jaké metody jsou pro práci vhodné, a které méně. Vycházet budeme z několikaleté zkušenosti lektorky.
2. Ježek mezi řádky: Čtenářská lekce s metodami RWCT - Kateřina Vrtišková
dopoledne/odpoledne
Jak přiblížit dětem podzimní přírodu způsobem, který smysluplně propojí čtení s prvoukou/přírodovědou? Přijměte pozvání na čtenářskou lekci, v níž se na chvíli proměníte ve své žačky a žáky a zažijete učení z pohledu dětí. Pomocí metod programu RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) se vydáme po stopách ježka – živočicha, které se na podzim připravuje na zimní spánek. V praktické části si vyzkoušíte práci s textem v lekci postavené na modelu E-U-R. V teoretické části společně rozebereme použité metody a cíle lekce, možnosti uplatnění ve vlastní výuce. Workshop nabídne inspiraci, jak propojit čtenářskou gramotnost s environmentální výchovou a jak podpořit u dětí zvídavost, představivost i kritické myšlení.
3. Justina Danišová - tbd
dopoledne/odpoledne
4. Včelí království metodou E-U-R - Lenka Rumlerová
pouze dopoledne
Na workshopu se prakticky seznámíme se všemi fázemi metody E-U-R. Ukážeme si, kdy a jak jednotlivé fáze zařadit do výuky a jak s tímto konceptem efektivně pracovat v rámci environmentální výchovy. Jako modelové téma nám poslouží „včelí království“ – včelky nás hravou formou provedou celým workshopem a přinesou spoustu konkrétních tipů, které můžete snadno využít s dětmi ve své praxi.
5. Země a její neživá část metodou E-U-R - Zuzana Nekvasilová
pouze odpoledne
Proč právě neživá příroda? Právě proto, že může být někdy upozaděna na úkor chlupatých roztomilých živých tvorů. Ale ukážeme si, že i kameny umí čarovat a ukázat své krásy a těmi i zaujmout děti. Na workshopu se prakticky seznámíme se všemi fázemi metody E-U-R. Ukážeme si, kdy a jak jednotlivé fáze zařadit do výuky a jak s tímto konceptem efektivně pracovat v rámci environmentální výchovy. Jako modelové téma nám tentokrát poslouží „Země a její neživá část“ – ukážeme si model na aktivitách s kameny a kamínky, ty nám přinesou spoustu konkrétních tipů, které můžete snadno využít s dětmi ve své praxi.
Kateřina Musilová vystudovala Střední pedagogickou školu v Berouně, obor předškolní pedagogika a speciální pedagogiku na UJAK v Praze. Pracuje v MŠ Kytka v Berouně. Tato MŠ je zaměřena na environmentální výchovu, nachází se zde i ukázková přírodní zahrada. Absolvovala studium EVVO – koordinátora na Toulcově dvoře v Praze a dlouhodobě se věnuje kritickému myšlení.
Kateřina Vrtišková
Dlouhodobě se věnuje rozvoji čtenářské gramotnosti a kritického myšlení u dětí na prvním stupni základních škol. Učí v programu Začít spolu na ZŠ Vrané nad Vltavou. Výuku propojuje s metodami RWCT, badatelstvím, učením venku. Jako lektorka vede kurzy a webináře zaměřené na praktické využití metod RWCT ve výuce. Na svých stránkách www.vrtiskova.cz, Instagramu katkavrtiskova a ve Fb skupině Velké putování skřítka Ostružinky sdílí materiály, zkušenosti a inspiraci pro učitele.
Spolupracuje se vzdělávacím centrem Tereza, podílí se na tvorbě nové učebnice prvouky.
Ve výuce i lektorské práci klade důraz na prožitek, zvídavost, samostatné myšlení a partnerský přístup k dětem i dospělým.
Justina Danišová
Působí ve Vzdělávacím centru TEREZA jako lektorka a metodička v projektech Učíme se venku, Jdete ven, Les ve škole a Badatelé. Vystudovala učitelství biologie a geologie na Přírodovědecké fakultě, ale dnes se zaměřuje především na podporu učitelů mateřských a základních škol, vychovatelů, rodičů a průvodců dětí. Je autorkou vzdělávacích webů www.svobodnahra.cz a www.ucimesevenku.cz, které inspirují k učení a objevování venku.
Lenka Rumlerová
Po mateřské dovolené začala pracovat jako učitelka v Montessori mateřské škole, odkud její kroky vedly do Střediska ekologické výchovy Toulcův dvůr. Zde působí už více než deset let jako lektorka ekologických výukových programů. Postupně se začala věnovat také vzdělávání pedagogů – koordinuje semináře a specializační studia, na kterých zároveň sama lektoruje. Vystudovala předškolní pedagogiku, absolvovala kurz kritického myšlení a řadu vzdělávacích programů v rámci Prázdninové školy Lipnice.
Zuzana Nekvasilová
Vystudovala geologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Po mateřské dovolené začala spolupracovat s Botič o.p.s. jako externí lektorka a zároveň si doplnila vzdělání v oboru předškolní a mimoškolní pedagogiky. Od roku 2022 působí v Botiči jako interní lektorka ekologických výukových programů. Ve své práci se věnuje především tématu neživé přírody. Přes kameny a kamínky ukazuje dětem, že i tato oblast přírody je plná krásy a překvapení. Přírodu má velmi ráda – nejraději v ní odpočívá a čerpá novou energii. Vzhledem ke svému původnímu zaměření míří její vycházky často ke kamenům, ale čím dál více ji oslovuje i živá příroda a svět zvířat.
Přihlašovací formulář JIŽ BRZY!
*Proč jídlo bez masa? Díky Zdravé jídelně, kterou na Toulcově dvoře provozuje sociální podnik Envira, můžeme účastníkům nabízet inspiraci na tradičně netradiční pokrmy, které vycházejí z jídelníčku našich předků, a zároveň ukazují moderní přístupy ke zdravému a ohleduplnému stravování, kde maso není konzumováno denně. Produkce masa a živočišných výrobků je totiž jedním z největších přispěvatelů k tvorbě CO2. Snižováním spotřeby masa přispíváme k redukci tohoto skleníkového plynu, a tím i ke zpomalení klimatické změny. Děkujeme, že spolu s námi objevujete staronové cesty a pomáháte životnímu prostředí.
Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.